Thursday, April 14, 2011

Sistem anatomi manusia


Anatomi manusia


Gambar gabungan anatomi lelaki dan wanita
Anatomi manusia atau antropotomi ialah sebuah bidang khusus dalam anatomi yang mempelajari struktur tubuhmanusia, sedangkan jaringan dipelajari di histologi dan sel disitologi.
Tubuh manusia, seperti tubuh haiwan, terdiri atas sistem, yang terdiri atas organ-organ, yang terdiri atas jaringan, yang terdiri atas sel.
Lihat sejarah anatomi untuk sejarah anatomi, termasuk anatomi manusia.

Sistem tubuh manusia

Diagram anatomi manusia


Skeletal System
Skeletal
Digestive System
Digestive
Muscular System
Muscular
Lymphatic System
Lymphatic
Endocrine System
Endocrine
Nervous System
Nervous
Cardiovascular System
Cardiovascular
Male Reproductive System
Male Reproductive
Female Reproductive System
Female Reproductive
Urinary System
Human body features-nb.svg
Diagram anatomi manusia
1. Kepala
2. Wajah:Dahi, Mata, Telinga, Hidung, Mulut, Lidah, Gigi,Rahang, Pipi, Dagu
3. Leher, Tenggorok, Jakun
4. Bahu
5. Dada, Buah dada, Tulang rusuk
6. Pusat
7. Perut, Pinggul
8. Organ seks
9. Penis/Skrotum atau Klitoris/Vagina

10. Paha
11. Lutut
12. Betis, tulang kering
13. Pergelangan kaki
14. Telapak kaki, Tumit, Jari kaki

15. Lengan
16. Siku/sikut
17. Pergelangan tangan
18. Telapak tangan, Jari tangan (Ibu jari, telunjuk, tengah,manis, kelingking


Organ dalaman

Adrenalin - Appendiks - Duodenum - Esofagus - Ginjal -Hati - Jantung - Kandung empedu - Kandung kemih -Kulit - Kunci paha - Limpa - Mata - Otak - Ovarium -Pankreas - Paratiroid - Paru-paru - Lambung - Pituitari -Prostat - Rahim - Thymus - Tiroid - Usus - Vena - Zakar


Anatomi otak

AmygdalaBatang otakCerebellumKorteks serebralHipotalamusSistem limbikmedullaotak tengahKelenjar pituitaripons
Lihat juga: Otak manusia, Daftar region dalam otak manusia


Belajar anatomi manusia

Beberapa profesion, khususnya kedoktoran dan fisioterapi, memerlukan kajian anatomi manusia secara mendalam. Buku teks biasanya membahagikan tubuh ke dalam kelompok region berikut ini:
Berkas:Diagram of human skin.jpg
  • Diagram kulit manusia.
    Kulit manusia terdiri atas epidermis dan dermis. Kulit berfungsi sebagai alat ekskresi kerana adanya kelenjar peluh (kelenjar sudorifera) yang terletak di lapisan dermis.

    Epidermis

    Epidermis tersusun atas lapisan tanduk (lapisan korneum)dan lapisan Malpighi. Lapisan korneum merupakan lapisan kulit mati,yang dapat mengelupas dan digantikan oleh sel-sel baru. LapisanMalpighi terdiri atas lapisan spinosum danlapisan germinativum.Lapisan spinosum berfungsi menahan gesekan dari luar. Lapisangerminativum mengandung sel-sel yang aktif membelah diri, mengantikanlapisan sel-sel pada lapisan korneum.Lapisan Malpighi mengandung pigmen melaninyang memberi warna pada kulit.

    Dermis

    Lapisan ini mengandung pembuluh darah, akarrambut,hujung saraf,kelenjar peluh dan kelenjar minyak. Kelenjar peluh menghasilkan peluh. Banyaknya peluh yang dikeluarkan mencapai 2.000 mlsetiap hari, bergantung pada keperluan tubuh dan pengaturan suhu. Peluh mengandung air, garam, dan urea. Fungsi lain sebagai alatekskresi adalah sebagai organ penerima rangsangan, pelindung terhadapkerosakan fisikal, penyinaran, dan punca penyakit, serta untuk pengaturansuhu tubuh.

  • Pada suhu tinggi (panas), kelenjar peluh menjadi aktifdan pembuluh kapilari di kulit melebar. Melebarnya pembuluh kapiler akanmemudahkan proses pembuangan air dan sisa metabolisme. Aktifnyakelenjar peluh mengakibatkan keluarnya peluh ke permukaan kulitdengan cara penguapan. Penguapan mengakibatkan suhu di permukaan kulitturun sehingga kita tidak merasakan panas lagi. Sebaliknya, ketika suhu rendah, kelenjar peluh tidak aktif dan pembuluh kapilaridi kulit menyempit. Pada keadaan ini darah tidak membuang sisametabolisme dan air, akibatnya penguapan sangat berkurang, sehingga suhu tubuh tetap dan tubuh tidak mengalami kendinginan. Keluarnya keringat dikawal oleh hipotamulus.

No comments:

Post a Comment